Till leverantörer som ska fakturera oss
Vi har många bolag inom Cernerakoncernen därför behöver vi ha vissa rutiner för hanteringen av leverantörsfakturor. När ni som leverantörer ska fakturera oss är det viktigt att fakturan innehåller nedanstående uppgifter. Genom att följa rutinerna nedan undviker ni att fakturor returneras för komplettering.
Vid frågor hänvisar vi i första hand till beställaren hos oss.
Checklista för leverantörsfakturor:
- Säljarens juridiska namn
- Köparens juridiska namn
- Säljarens adress
- Köparens adress
- Beställarens referens (för- och efternamn på beställaren)
- Fakturanummer
- Fakturans totalbelopp
- Beställarens referens (för- och efternamn på beställaren)
- Angivelse om F-skattsedel (om fakturan avser utfört arbete)
- Bankgironummer
- Leveransadress
- Följesedel/arbetsordernummer (om det finns)
- Bilagor (om det finns)
- Momsregistreringsnummer (VAT-nr)
- Vid kreditnotor krävs hänvisning till den ursprungliga fakturan
- Vi accepterar inga fakturor med kortare betaltid än 30 dagar
Expeditions- fakturerings- eller liknande avgifter accepteras inte. Ta alltid kontakt med personen som gjort beställningen hos oss om det råder osäkerhet kring fakturauppgifterna.
Fakturaalternativ
Fakturor skickas i första hand som e-faktura, antingen som Svefaktura eller via Peppol-nätverket, enligt följande;
Svefaktura 1.0:
GLN-kod
VAN-operatör Tieto Sverige
PEPPOL BIS Billing 3:
PEPPOL-ID
För en förteckning av våra GLN- och PEPPOL-koder vänligt ladda ner vår företagslista lite längre ner på sidan.
I andra hand vill vi ha fakturan skickad till fakturor@cernera.se. Faktura ska skickas som pdf-bilaga och endast en pdf per faktura och mail. Bilagor, så som underlag eller arbetsorder är bifogade med fakturan i samma pdf, med fakturan som förstasida. Vi kommer inte läsa mailen utan dessa hanteras automatiskt.
Om ni inte har möjlighet att skicka era fakturor elektroniskt adresseras fakturan till nedan postadress:
Bolagsnamn
C/o Cernera
Stora Torget 1
503 30 Borås
Pappersfakturor hanteras manuellt därav längre hanteringstider. Vi ämnar att successivt fasa ut pappersfakturor som en del av vårt arbete med hållbarhet och digitalisering.
Har ni frågor?
Kontakta gärna vår ekonomiavdelning.
E-post: ekonomi@cernera.se
Telefon: +46(0)33 290 190